”Telias kampanj är ett steg bakåt för internet”

PRESSMEDDELANDE

Efter mobiloperatören Tres kampanjerbjudande om att undanta musikstreaming från användarnas datamängd följer Telia, som i en ny kampanj vill undanta sociala media. Piratpartiet menar däremot att kampanjen är ett ordentligt steg bakåt för de som arbetar för ett fritt och öppet internet.

”Tanken är kanske god, men liksom i många fall går det fel”, säger Mattias Bjärnemalm, nätpolitiskt sakkunnig vid Gröna gruppen i Europaparlamentet och Piratpartiets talesperson i nätfrågor. ”En viktig grund i hur internet fungerar är nätneutralitet – att alla tjänster på nätet ska behandlas lika, utan någon diskriminering.”

Piratpartiet menar att dessa kampanjer riskerar att leda till en riskabel förändring av hur internet fungerar, där olika tjänster och sidor ingår i olika abonnemang, där konkurrensförmåga och informationsfrihet får stå tillbaka.

”Det är redan här problematiskt med vilka sociala medier Telia valt ut, där många mindre aktörer exkluderas och en majoritet av de som innefattas ägs av samma företag, Facebook”, fortsätter Mattias Bjärnemalm. ”Om Telia hade gjort samma kampanj 2004 hade Facebook sannolikt aldrig kunnat gå om MySpace.”

Som del av kampanjen vill Telia villkora tillgången med att användarna beter sig bra på nätet, vilket Piratpartiet också är kritiska till:

”Att villkora internettillgång efter beteende är inte bara praktiskt svårt för Telia, det är också väldigt skrämmande”, säger Mattias Bjärnemalm. ”Alla måste vara välkomna på internet, även om deras åsikter och sättet de uttrycker sig på ibland inte är vad vi själva gillar.”

Posted in Nyheter, Pressmeddelanden and tagged , , , , , , , , .

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *