Tassarna i taket – snart är det val!

FB_smallpaw

Vi som lever stora delar av våra liv på nätet har mycket gemensamt med de gamla egyptierna. Vi skriver på väggar och dyrkar katter. Katter har visat sig ha god förmåga att förmedla känslor – bra och dåliga – över det gap som ofta uppstår mellan de digitala och de analoga delarna av människors liv. Det är en magisk förmåga som vi som parti ofta gått bet på. Därför tar vi i den centrala riksdagskampanjen hjälp av dessa lurviga kommunikationsexperter.

Kampanjen är resultatet av många och långa samtal med aktivister, väljare och professionella pr- och kampanjmakare. Dessa samtal har resulterat i en kaxig och visionär kampanj som ställer relevanta frågor om framtiden som de andra partierna inte förstår att man måste ställa. Vi är ett parti som förstår att hantera de etiska och sociala frågor som kommer i den tekniska utvecklingens kölvatten utan att för den skull glömma bort människan eller vara rädda för tekniken.

Piratpartiet ska locka till skratt och provocera till eftertanke. Fnissar du till när du ser kampanjmaterialet? Bra! Känner du dig provocerad? Bra! Det är precis vad vi vill. Piratpartiet ska inte fega ur och välja intetsägande mellanmjölkskommunikation som inte fastnar och sprids vidare mellan människor. Vi vill att folk ska snacka om oss. Det är snack – positivt och negativt – som genererar intresse, media och i slutänden röster.

FB_3

Här kommer en övergripande genomgång av våra mål, de utmaningar vi har och några av de verktyg vi har för att tackla det hela.

Piratpartiets mål inför höstens val är …

  • att få mandat i några av de kommuner och landsting som vi går till val i.
  • att få 1 % och därmed få valsedlar upptryckta och utburna till omkring 5 000 vallokaler i nästa val.
  • att få 2,6 % och börja få partistöd.

Piratpartiet vill in i riksdagen. Det kanske sker nu, det kanske sker om fyra år, men det kommer att ske. Vart och ett av dessa delmål bidrar till att helt oavsett trygga partiets möjlighet att vara en blåslampa i häcken på de andra partierna i fyra år till. Läs mer om detta här.

Därför ska vi ta itu med de fördomar som sänkte oss i EU-valet.

Vi ska vara stolta över den politiska utveckling och mognad vi som parti. Vi ska inte böja rygg. Vi ska bemöta de fem centrala fördomarna om oss:

  • Fördom 1: Piratpartiet är ett enfrågeparti
  • Fördom 2: Piratpartiet är ett internetparti.
  • Fördom 3: Fildelning är allt.
  • Fördom 4: Piratpartiet är ett misogynt gubbparti.
  • Fördom 5: Piratpartiet är som Sverigedemokraterna.

Dessa fördomar är våra ständiga följeslagare. De tynger ner oss. De står som en tegelvägg mellan oss och potentiella väljare. Därför ska vi inte fega ur och falla tillbaka i gamla hjulspår och bete oss som om rättigheter bara är viktiga på nätet. Vi ska kontinuerligt omsätta vårt djupa engagemang för människors rättigheter till konkret politik som är relevant för människor oavsett var de råkar befinna sig.

Det är min trevliga plikt att få hålla i släggan. Nu kommer väggen att ryka. Vi ska inte välja mellan gamla kärnfrågor och för oss nya politiska områden. Vi ska visa att vi är fullt kapabla att prata om både och på ett tillgängligt sätt som visar vägen till en positiv framtid. Äntligen kommer fler människor att genom våra utspel, debattartiklar och kampanjer få möjligheten att upptäcka hur mycket bra Piratpartiet har att erbjuda dem. Läs mer om detta här.

FB_2

ppmanifest

Till vår hjälp har vi ett awesome valmanifest …

Styrelsen har klubbat igenom ett valmanifest grundat på de riktlinjer medlemsmötet stakade ut. Det innehåller självklart våra traditionella kärnfrågor: integritet kultur och kunskap. Det innehåller dessutom några av de politiska områden vi de senaste åren inkorporerat i vår politiska plattform: jobb, social trygghet, jämställdhet och likabehandling, migration och integration, vård och omsorg, miljö, utrikespolitik och försvar. Ladda hem valmanifestet.

… en lika awesome central valkampanj …

pppress

EU-valskampanjen fick generellt mycket bra betyg i media. Den kritik som lyftes fram handlade om att man förväntat sig något kaxigare och roligare från Piratpartiet. Den feedback vi fått från enskilda medlemmar och från Ung Pirats styrelse pekar åt samma håll. Man efterlyste en kaxig kampanj med positiva framtidsvisioner.

Flera aktivister har också bidragit med bra praktisk feedback. Några har till exempel bett om ljusare bakgrund på affischerna så att texten syns bättre. Man har också efterfrågat bättre information om hur kampanjmaterialet ska användas och information som gör det lätt att ta fram lokalt kampanjmaterial. Vi har tagit till oss av alla dessa synpunkter och tagit fram en riksdagskampanj som är just kaxigare, roligare och som levererar positiva framtidsvisioner.

I den allmänna presentationen av kampanjen hittar du information om hur affischer, flygblad och folder ser ut. Du hittar också förslag på hur man kan resonera kring kampanjens olika delar när man möter väljare. Och sist, men inte minst, finns det en kort manual för hur de olika delarna av kampanjen ska användas. Ladda hem presentationen/manualen.

… och praktisk hjälp till de lokala valkampanjerna.

ppgrafisk

De lokala organisationer som ställer upp i val fick för cirka en månad sedan information om hur de kan få hjälp att ta fram lokalt kampanjmaterial. Om någon missat det, så finns den informationen här.

Till hjälp finns även en utförlig grafisk profil för kampanjen. Ladda hem den grafiska profilen.

Vi har digitalt kampanjmaterial …

En kampanj är inte bara en hög tryckta affischer och flygblad. Den är en tanke som kan materialisera sig i många olika former. Vi kommer löpande att komplettera det tryckta materialet med dagsfärskt digitalt material.

Här och nu kan du redan ladda hem diverse Facebook-pynt. Ladda hem pynt här.

Vi jobbar också på en rejäl uppfräschning av hemsidan, som kommer att göra det lättare för besökare att hitta relevant information.

… och lokalt aktivist- och kampanjstöd.

Oavsett hur mycket info man får mejlat till sig, så kan det ibland kännas svårt att veta var man ska börja. Ett mycket bra ställe att börja är att ta kontakt med Annika Suikki. Hon arbetar med lokalt aktivist- och kampanjstöd och svarar mer än gärna på dina frågor. Mejla Annika på annika.suikki@piratpartiet.se.

Om du har funderingar kring hur man hanterar lokal media, skriver pressmeddelanden, insändare och och annat, så kan du ta kontakt med Torbjörn Wester. Mejla honom på torbjorn.wester@piratpartiet.se eller ring på 076-314 99 82.

FB_4

Några viktiga hållpunkter

Tusen saker ska klaffa under en valkampanj, men här är några hållpunkter som kan vara bra att hålla i huvudet.

Det tryckta kampanjmaterialet levereras från tryckeriet den sista veckan i juli. Kort därefter kommer det att gå att beställa det från Piratshoppen. I samband med detta kommer även det lokala valmaterial som redan beställts att levereras.

I månadsskiftet juli/augusti deltar Piratpartiet i Stockholm Pride. Jag kommer att delta i den partiledardebatt som man traditionsenligt brukar hålla under valår.

Eftersom vi i detta val själva måste distribuera valsedlar, så kommer det i början av augusti att vara möjligt att boka in sig som valsedelsdistributör i sitt närområde. Information kommer att skickas ut om detta.

Under augusti månad kommer jag att åka ut och kampanja i en rad olika städer runt om i landet. Information om detta kommer att skickas ut inom kort.

Och med det ska jag nu valpimpa min blogg. Gör det du med. :-)

at_news5

Anna
—————————–
Anna Troberg
Partiledare

Jag finns dessutom på min privata blogg, Twitter, Google+, Facebook och YouTube.

Posted in Ledningsbloggen, Uncategorized and tagged , , .