PP väljer ny partiledare

PRESSMEDDELANDE

Piratpartiet väljer nu ny partiledare, vice partiledare och partisekreterare efter att posterna vakantsatts sedan förra partiledaren Anna Troberg valde att inte kandidera på nytt i slutet av 2014. Valet genomförs på partiets vårmöte, vilket äger rum online under en flera veckor lång period där alla medlemmar har rösträtt.

Medlemsmötet, som öppnade den 11 april och avslutas ungefär en månad senare, blir det första där medlemmarna själva väljer partiledare efter partiets senaste stadgerevision. Innan den var det den medlemsvalda partistyrelsen som valde partiledare, som i sin tur valde vice partiledare och partisekretare.

Partiets valberedning har föreslagit Magnus Andersson, kvalitetsansvarig från Göteborg till partiledare; Mattias Bjärnemalm, nätpolitiskt sakkunnig vid Europaparlamentet i Bryssel till vice partiledare; och Anton Nordenfur, projektledare från Stockholm till partisekreterare.

Utöver dessa kandiderar Jan-Erik Malmquist från Lund till rollerna partiledare och vice partiledare, och C Magnus Berglund från Karlstad till rollen vice partiledare. Omröstningarna väntas börja den 29 april.

Valberedningen har tagit emot en del kritik då deras förslag inte innehåller några kvinnor, och besvarade kritiken i ett uttalande:

”Som man kan se i sammanställningarna över dem som förts fram och dem som tackat ja har en rad kompetenta kvinnonamn förts fram, men de allra flesta av dem har tackat nej till att kandidera. Endast en kvinna har ställt sig positiv till en av ”topposterna”, den som partisekreterare. Hon har dock inte någon erfarenhet av arbete i styrelsen eller annan central nivå i partiet, och valberedningen bedömer att sådan erfarenhet är viktig för partisekreterarposten. Därför är könsfördelningen i detta förslag mycket sned.”

Elin Andersson, sammankallande i valberedningen, förbundsordförande Ung Pirat
076 018 89 18 – elin.andersson@piratpartiet.se

Magnus Andersson, aktivistsamordnare, kandidat partiledare
070 575 74 78 – magnus.andersson@piratpartiet.se

Jan-Erik Malmquist, kandidat partiledare, vice partiledare
inget telefonnummer eller mail tillgänglig

Mattias Bjärnemalm, talesperson nätpolitik, kandidat vice partiledare
070 438 50 46 – mattias.bjarnemalm@piratpartiet.se

C Magnus Berglund, partistyrelseledamot, kandidat vice partiledare
070 518 20 25 – c.magnus.berglund@piratpartiet.se

Anton Nordenfur, partiorganisatör, kandidat partisekreterare
076 314 99 82 – anton@piratpartiet.se

Posted in Nyheter, Pressmeddelanden and tagged , , , , .