Demonstrationer imorgon lördag

Citat

If people had understood how patents would be granted when most of today's ideas were invented and had taken out patents, the industry would be at a complete standstill today

— Bill Gates


Inskrivet av Nyhetsgruppen 17 april, 2009

Med anledning av att tingsrätten begått ett justitiemord och dömt de tre bakom The Pirate Bay till fängelse, så anordnar vi stora demonstrationer på flera platser i landet imorgon lördag 18 april.

  • Stockholm: Medborgarplatsen, 1400 (Facebook-event).
  • Lund: Stortorget, 1200. (Facebook-event)
  • Karlstad: Stora Torget klockan 12:00 (Facebook-event)
  • Göteborg: Manifestation söndag kl 12:00 Götaplatsen (Obs! Söndag!)

Kommentarvisningsalternativ

Ange ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.
Inskrivet av Anonym (ej verifierad) mån, 2009-04-20 10:40

Det är märkligt att pp som är så Internetkunniga använder facebook som någon sorts portal, vilket totalt utesluter tex: mig från att ta del av detta, jag vägrar använda den sk. tjänsten då den är finansierad av bla.a CIA för att samla in data från loggarna, DVS. kartlägga tex: vilka som läser inlägg ang. PP och registrerar alla som fiender till mediamaffian.
Facebook är på fel sida i det här kriget, dom är en av spelarna som vill ta bort vår frihet, vem som helst kan bygga en mycket bättre portal själv med helt fri programvara än så länge, men om vi använder det som andra kontrollerar så förlorar vi snart möjligheten att kunna ha egna thänster på Internet.
Kort sagt, facebook lever på att sälja information om vem som läste vad och bygga profiler för varje enskild individ och sälja den informationen till spammare.
http://www.youtube.com/watch?v=cLQiTzs8PQ4
(Eben Moglen - IV Congrés Internet, dret i política)

Inskrivet av Mr X (ej verifierad) sön, 2009-04-19 22:06

Fan missade ju demonstrationen i gbg skulle velat varit med annars :(

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) sön, 2009-04-19 14:29

Kanske borde första sidan uppdateras?
Antingen med rätt dag eller datum?

Nu står det söndagen den 18e

18e är lördag och söndag är den 19e.

vilket gäller???

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) sön, 2009-04-19 21:06

Stöld är stöld även om hela jävla svenska folket helt plötsligt tycker att det är okej med roffa åt sig mentalitet, detta är övergående och nyhetens behag/obehag... kanske att ni kortsittigt kan komma in i EU-paralmentet ungefär som junilistan gjorde men det är lite läskigt att det helt plötsligt för första gången sedan andra världskriget skall gå och plocka för sig av vad andra hårt arbetanden människor har med blod svett och tårar jobbat ihop. Vad blir nästa steg?!? Bygga om gasläger där man kan gasa ihjäl de artister som nu har tröttnat på att producera högkvalitativ musik för att allt dom lägger ner sin skäll på plundras av pirater?? Nej jag har ett bättre förslag till er ta första bästa flyg ner till Somalia så kan ni ju börja sammarbeta med de andra piraterna glöm inte att ta era 30 000 medlemmar med er ner (Ni kan ju betala billjeterna med era hårt ihoppajobbade pengar)

Inskrivet av henriko (ej verifierad) mån, 2009-04-20 16:45

Nu blandar du nog ihop stöld av materiella ting, och kopiering av tankar och idéer.

Nej, det är ingen som vill gasa ihjäl någon artist. Och jag tror inte det finns någon som vill att vi ska tvinga dem att uppträda gratis.

Möjligen kommer kompositörer och författare få det något sämre... om upphovsrätten urholkas. Men i så fall har de ju all frihet i världen att byta yrke.

Å andra sidan känns det som det mesta redan är skrivet, och att det mesta "nytt" bara är variationer på gamla teman ändå. Så frågan är om vi behöver så mycket nytt... om det gamla blev mer fritt och tillgängligt.

Inskrivet av cybermalm (ej verifierad) sön, 2009-04-19 11:26

Riktigt kul att medlems antalet ökat så kraftigt! men jag måste komma med som många andra här,lite konstruktiv kritik!

Hemsidan: ta bort alla barnsliga komentarer som t ex när man går in och ska se på statestik så står det "Den som vill ha mer detaljerad och framför allt onödig statistik kan besöka sidan med"
ta bort "och framför allt onödig statistik" det är en helt onödig kedja av utfyllnads ord som iaf av mig uppfattas som väldigt oseriös. fler exempel finns men det här tycker jag är ett bra exempel.

ett klipp jag såg från något konvent med rick f var riktigt bra, han var mer samlad och det var ett hyfsat slag kraftigt tal! dock så var det talet på medborgarplatsen igår inte av samma kvalite... jag är ingen expert på tal men ni borde verkligen ta hjälp av en sån för att nå ut till alla lite mer skeptiska som kanske står med en fot på båda sidor.

Om inte rick f klarar av att hålla tal så se över möjligheten att ta in någon som kan hålla fängslande tal och som låter som att han/hon verkligen tror och brinner för sin sak!

ska bli spännande att se fortsättningen på det här. ni har min röst!

Inskrivet av Bill (ej verifierad) lör, 2009-04-18 23:57

Det står "Söndag 18 April" på hemsidan. Det ska väl ändå vara lördag?

Inskrivet av gastlind (ej verifierad) sön, 2009-04-19 00:34

Näe, Söndag ska det vara. Står ju i fetstil överallt typ...

Inskrivet av vinvuk lör, 2009-04-18 21:46

Hej!

Jag var och filmade på demonstrationen idag och lägger nu upp en kort filmsekvens på min blogg http://vensan.se/ - gå gärna in och kolla.

Mvh
Vincent V. Vukovic

Inskrivet av Patrikq (ej verifierad) lör, 2009-04-18 18:56

Har ni möjlighet och pengar nog börja med att forma om eran hemsida så den blir lättare att följa och känns lite mer seriös.
Skriv gärna en inledning där ni väldigt tydligt förklarar eran policy med tanke på erat namn som kan kännas missvisande.
Att folk tar piratpartiet för ett gäng "ungdomar som vill ha saker gratis" är verkligen något ni måste motarbeta.

Att komma oförberedd till ett tal oavsett spär bara på bilden av att ni inte riktigt vet vad ni sysslar med "no offence".
Ni har min röst i eu valet och till riksdagsval men om ni ska bli tagna seriöst och få det utrymme i media ni förtjänar måste ni
börja jobba stenhårt på eran image och eran hemsida vilket kommer vara basen för alla nya medlemmar ni får.

Obamas kampanjhemsida är ett ypperligt exempel på hur man får folk att känna sig som en del av hans kampanj, jag tycker ni
bör ha något i samma linje. Använd gräsrötterna med twitter, facebook och alla tänkbara medier för att få ut erat budskap
men städa upp eran egen hemsida först.

My 2 cents.

Inskrivet av Siri (ej verifierad) sön, 2009-04-19 13:03

Håller med om detta.

Inskrivet av Martin1 (ej verifierad) lör, 2009-04-18 16:48

Var på demonstrationen i Stockholm, det var trevligt. Men jag tänkte komma med lite konstruktiv kritik.

Av de talarna var väl Vänsterpartiets talare den som gjorde jobbet bäst, tätt följd av ett par spontana talare. Ledningens tal däremot, de lämnade en del att önska. Om det här är på allvar kan man förvänta sig lite bättre förberedda tal, nu vart det lite svamligt.

När jag skall presentera något så skriver jag alltid ett komplett manus, inte för att jag skall läsa upp manus. Men när man skriver ett manus samlar sina tankar, man får en logisk kedja i det man säger, man kan välja ut de viktiga poängerna och bygga upp en talstruktur som trycker på det viktiga. När manus är klart så gör man om det till stödord, övar ett par ggr med stödorden sedan kastar man dem också och håller talet fritt som övning för sig själv, sen är man klar för skarpt läge. Man kommer då hålla ett slagkraftigt tal, som är sammanhängande och får ut de poänger man tycker är viktiga. Man framstår som säkrare och mer förtroendeingivande.

Denna process tar kanske 2 timmar för ett 20 minuters tal, för kortare tal tar det mycket mindre tid. Det är inte mycket begärt att man förbereder sig en timme innan sitt tal. Folkligheten får man av spontantalarna.

Inskrivet av mp3rules (ej verifierad) lör, 2009-04-18 17:27

Kom också just hem från mötet på Medborgarplatsen och håller till fullo med Martin1 om hans synpunkter. Det är troligtvis bara i undantagsfall man kan få tillgång till folks öra/massmediers uppmärksamhet som den möjlighet som gavs idag. Att då inte vara bättre förberedd än vad flera representanter var - det tycker jag både är synd men även lite svagt faktiskt. Kanske time att inrätta någon form av talarpool eller -utbildning? Det är alldeles för viktiga frågor vi nu står inför avgörandet av, för att få slarvas bort på det sätt som skedde idag, anser jag. Jag gillar iofs de spontana inslag som förekom, men att inte ha även bra tunga analyserande, agitatoriska inslag (förlåt Rick F.), det är fel. Vi kommer antagligen inte få gratisutrymme i massmedierna i någon större utsträckning före 7 juni - alla tillfällen bör alltså vårdas ömt!!!

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) lör, 2009-04-18 16:16

Det som är upprörande är att amerikans nöjesindustri kan ha en sådan påtryckning mot vårt rättsväsende så att ett justitiemord av denna kaliber går igenom. IPRED där privata intressen kan leka domare och bödel, det är ju verkligen vad vårt demokratiska sammhälle behöver. FRA där all kommunikation skall avlyssnas och registreras, för våran egen säkerhets skull...tjänare! Det är lika logiskt resonemang som att tvinga alla att sätta upp filmkameror i sovrumet och hemmet, för att där sker de flesta våldtäkter rum. Så har du ingenting att dölja så spelar det ju endå ingen roll.

STASI kartlade och registrerade sina medborgare med det goda samhället som bas, ÖB affären lika så...

Det finns inget samhälle som avlyssnar sin befolkning, där detta inte missbrukats!! Hur f-n kan folket acceptera detta... jag fattar verkligen inte hur det står till i huvudet på vanligt folk????

Har de aldrig läst sin historia???????

Inskrivet av minaxy (ej verifierad) lör, 2009-04-18 12:48

Fixa en demonstration i linköping, jag tar med mig vänner och bullar ;)

Inskrivet av seren (ej verifierad) sön, 2009-04-19 23:45

jag skulle också vara där ^_^

Inskrivet av Ann TS (ej verifierad) lör, 2009-04-18 12:32

Jag driver andra frågor främst det som rör diskriminering av HBT -personer utanför partipolitiken
Därför är det fria internet oerhört viktigt för opion och demokrati. Kanske bli jag nu pirat.

Hoppas verkligen att ni kommer in i EU och att kristnazisten Hägglund med mörkermän åker ut.

Inskrivet av ExxonE (ej verifierad) lör, 2009-04-18 12:13

Att TPB får ett hårdare straff (Fängelse + Böter) än en person som går ut och slår ner flertalet personer på öppen gata tycker jag är äcklande, vart är samhället på väg när huliganer, rånare och våldsverkare springer omkring och sprider skräck under tiden som polisen jagar fildelare på nätet?

Det är fan så man bli mörkrädd när man tänker på det, går jag själv ut och slår en man på käften och lämnar mina uppgifter till honom så att han kan polisanmäla mig med mitt erkännande så får jag mindre staff än om jag startar en site som länkar till piratkopierat material!

Jag vill spy på svenska staten som inte kan stå emot lobbyverksamheten.

NOG NU FÖR FAN! Länge leve TPB!

Inskrivet av Anonym1337 (ej verifierad) lör, 2009-04-18 22:01

Håller med till 500%, det är helt sjukt! Jag förstår inte hur fan staten tänker, enligt dom är det värre att "sno" filmer över nätet än att råna elr t.om våldta elr mörda en person!

Det är ju för fan helt sinnessjukt!!!!

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) lör, 2009-04-18 02:57

TPB fick ju trots allt vad de förtjänade.

Inskrivet av PeeWee (ej verifierad) sön, 2009-04-19 00:44

Obvious troll is obvious.

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) lör, 2009-04-18 10:55

Ja, du har ju rätt. Varför bry sig om lagar när vi har lobby organisationer som kan hjälpa oss att bedöma hur vi ska straffa någon som inte ens har någonting att göra med själva fildelningen.

Inskrivet av BP (ej verifierad) lör, 2009-04-18 10:34

Tyckte du det var en juste rättegång?

Inskrivet av mika sjöman - pirat (ej verifierad) lör, 2009-04-18 06:42

för oss är de hjältar i klass med radio syd/nord från 60-talet - om inte större.

Inskrivet av Ze3g lör, 2009-04-18 02:34

Fick som rubriken säger inget sms, how come? Och ja jag har kryssat i att jag vill mottaga sms som aktivist när jag blev medlem i PP

Inskrivet av karro (ej verifierad) lör, 2009-04-18 11:46

jag fick tre stycken av samma så de kanske skickade ditt till mig :P

Inskrivet av Titto (ej verifierad) lör, 2009-04-18 02:26

Mot förtrycket!

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3237

Sprid så mycket du kan!

Inskrivet av vyperpunk (ej verifierad) lör, 2009-04-18 00:10

Lite förvirrad här,

Fick 2 sms nyss från 72550 om att demonstrationen i Göteborg är på Söndag kl 12 på Götaplatsen...vilket är korrekt?

Inskrivet av Kalle Vedin (ej verifierad) lör, 2009-04-18 01:17

Jag har ingen aning om varför de skickade ut ett SMS till alla om att det skulle vara en demonstration i morgon. Vi hade inte plannerat något sådant och det vi HAR plannerat krockar ju med demonstrationen. I morgon kör vi på med en stor debatt/föreläsningar om Övervakningssamhället/Fildelning/Upphovsrätt. Mer info om det här: NoFRA.se

På söndag är det demonstration. Mer info om det på den här adressen ---> http://minitruth.org/wiki/We3g

För att sortera ut allt var vi tvungna att skicka ett extra SMS. Ursäkta för det!

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) lör, 2009-04-18 00:26

varför är den på söndag i götet? och klockan 12? det är ju för helvete derby i stan då!!!

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) lör, 2009-04-18 00:14

Ja samma här, vilket är de?

Onödigt, klumpigt, inget bra första intryck av PP måste jag säga :/

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) lör, 2009-04-18 02:19

Inte PPs fel egentligen, en fristående grupp drog igång demonstrations-planerna och bad om PPs hjälp att sprida informationen. När problemet diskuterades med PP (senare) så bestämdes det att det var bäst att flytta på det.
Saker gick fel och vi ber om ursäkt för förvirringen.

Inskrivet av vyperpunk (ej verifierad) lör, 2009-04-18 00:16

nu är det ändrat..någon borde skapa ett facebook event för göteborg också. har en massa folk att bjuda.

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) lör, 2009-04-18 02:15

finns: http://www.facebook.com/event.php?eid=74569848195

Inskrivet av Ze3g (ej verifierad) lör, 2009-04-18 02:25

Facebook eventen ger fel datum :S

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) fre, 2009-04-17 23:41

http://security.dj/?p=128

Inskrivet av Loot (ej verifierad) fre, 2009-04-17 23:36

Alla säger "Jag ska rösta på er!" men i slutänden kommer det ändå bli precis som förra gången, att bara en bråkdel verkligen gör det! Värdelöst! }:(

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) lör, 2009-04-18 10:58

Jag är 100% säker på att alla röster behövs i denna val eftersom piratpartiet har växt en hel del efter förra valet och det har hänt en del som FRA,IPRED, THEPIRATEBAY domen osv.

Många trodde även att piratpartiet inte var seriöst i förra valet som har ändrat sig nu.

Inskrivet av Democratessss (ej verifierad) lör, 2009-04-18 18:44

Håller med, är också 100% säker på att alla röster behövs.
Så nu ska jag fundera på vilka som ser till att jobba för en bättre miljö, samt att "tredje" världen ska utvecklas.Sedan hur framtida säkerhetspolitik ska vara i ett europeiskt samt globalt perspektiv, ska även som en variabel i detta lägga hur integriteten för medborgare ska garanteras.
När jag läst ALLA partiers ståndpunkter och åsikter kan jag i lugn och ro gå till valurnorna.

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) lör, 2009-04-18 00:12

Nja, en röst till blir det. Min. I EU-valet först.
Jag har övertalat några till.

Jag ogillar egentligen att höja valdeltagandet till
valet i EU-parlamentet. Ju färre som röstar ju
mindre legitimitet för EU. Bra.

Men ibland står saker mot varandra och då måste jag
välja det jag finner bäst.

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) lör, 2009-04-18 13:40

Samma här, har övertalat cirka 10 personer i min omgivning att rösta på piratpartiet

Inskrivet av V (ej verifierad) fre, 2009-04-17 23:17

Om ni tar med massor med tomater och ägg och macherar mot riksdagen så blir riksdagshuset kanske lite färggladare!

Vem vet?

Så hade dom gjort i Frankrike i allafall!

Inskrivet av PowerCheez (ej verifierad) lör, 2009-04-18 19:05

vi vill att PP skall framstå? Som huliganer och laglösa? Om jag har förstått rätt så vill vi se till att det som idag anses vara olagligt skall legaliseras (i form av fildelning mm) inte att vi skall bryta en massa andra lagar?

Inskrivet av NKPG! (ej verifierad) fre, 2009-04-17 22:55

Händer de nått i NKPG är jag på!!!!!!!!!!
Ner med girigheten och se till att fria PB!

Inskrivet av jocke4711 (ej verifierad) lör, 2009-04-18 00:01

Om någon aktivitet planeras i Uppsala så tar
jag mina barn och kommer med.

Jag är djävligt upprörd. Det här var droppen.

FRA-direktiv, IPRED, IPRED2, datalagringsdirektiv.

Och nu det här.

Jag har fått nog.

Nog nu! För satan.

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) fre, 2009-04-17 22:36

Något på G i Gävle? Tid o plats i så fall, tack

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) fre, 2009-04-17 16:09

Demonstration i Norrköping? Jag är med!

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) fre, 2009-04-17 16:07

blir det något i malmö?

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) fre, 2009-04-17 23:57

Det blir du och jag då. Och kanske ett plakat, med lite tur. :p

Inskrivet av Anonym (ej verifierad) fre, 2009-04-17 16:06

blir det något i malmö?

Kommentarvisningsalternativ

Ange ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält hålls privat och är inte allmänt tillgängligt.
  • Accepterade HTML taggar: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd> <p> <pre> <br>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • You may quote other posts using [quote] tags.
Mer information om formateringsmöjligheter