Lokalt tryckmaterial inför lokala val

pp_buss

Det börjar bli hög tid att tänka på lokalt tryckmaterial och marknadsföring inför de lokala valen den 14 september. Det är de lokala föreningarna som till syvene och sist är ansvarig för sin lokala kampanj och det inkluderar givetvis kostnad för trycksaker och annat material till marknadsföring, men vi vill givetvis hjälpa till så mycket vi kan från centralt håll.

Ni kan därför få hjälp med billigt tryck via Piratshoppen om ni samkör med den centrala kampanjen, men ni behöver vara ute i god tid. Ni kan dessutom få hjälp med utformningen av materialet av Emma så det blir ett enhetligt grafiskt uttryck över hela landet, och det oavsett var ni bestämmer er för att förlägga trycket.

Vad ska du tänka på först och främst?

Budskapet: Det absolut viktigaste du har att fundera på är inte färg och form på affischer, det tar Emma hand om. Det du ska göra, tillsammans med din lokalorganisation, är att fundera på budskapet. Vad är er politiska röda tråd? Vad är det ni kommer att kampanja hårdast för i kommunen/landstinget?

Aktivism: När budskapet är satt behöver ni fundera på hur ni bäst lyfter det. Är det med flyers, affischer och ”vanliga” trycksaker? Är det genom att besöka olika platser i länet och prata med olika människor? Är det att göra flashmobbar med för ämnet upptryckta t-shirts? Är det att dela ut gratis kramar på torget? Är det att bjuda på kaffe på busshållplatser?

Kom ihåg att trycksaker inte gör jobbet, det gör ni som aktivister. Trycksaker är ett stöd, för en kampanj, trycksaken i sig ÄR inte en kampanj. Det ni gör, säger och syns göra, är vad som är kampanjen. Piratpartiet är ett snabbfotat parti och kan reagera blixtsnabbt på saker – utnyttja det. Se till att när ni fördelar pengarna i kampanjen inte lägger för mycket krut på affischer som kanske har ett lite mer allmänt budskap av nödtvång, eftersom ni inte visste att något tillfälle skulle dyka upp senare.

VIKTIGA DATUM:

24 juni – Lokalföreningar får 10% rabatt av Piratshoppen ifall de senast den här dagen lägger beställning. (Orginal behöver inte vara klara förrän senare.)
3 juli – alla lokalföreningar måste ha lagt sin beställning för att åka med den centrala leveransen.
9 juli – alla original för lokala beställningar måste vara klara och inskickade

Emma behöver cirka en veckas produktionstid för att få färdigt material (original) att skicka till tryckerier osv. Ni måste själv bistå med texter, budskap och bilder. Under den veckan förutsätts att folk på plats kan kolla av korrektur, komma med kommentarer på ganska snabba puckar.

Vad kan Emma hjälpa er med?

Affischer – kommer att hålla samma slags grafiska uttryck som den centrala kampanjen, såvida det inte finns ett specifikt värde i att lokalt ha ett annat typ av uttryck. Hjälper till med slogan, om ni har problem att hitta på något. Kontakta i god tid så kan ni brainstorma.

Foldrar – samma grafiska uttryck som den centrala kampanjen, ni bistår med texter som är författade med de lokala kampanjernas tema.

Folderaffisch – som alternativ till affischer och foldrar, dubbel ­användning för de fall behoven behöver det.

Flyers – samma grafiska uttryck som centralt men med ert budskap, samtryck.

Flyers – utskrivbara pdf-filer, som ni kan använda för snabba lokala insatser om saker som ni inte täckt med det tidigare planerade och tryckta materialet. Vita A4-papper i skrivaren som hanterar dubbelsidig utskrift, samt ni behöver möjlighet att skära/klippa itu materialet.

Flyers – blanks med förtryckt grafik som kan stoppas i skrivaren där ni skriver in valfri text själva med hjälp av en blankettformatterad pdf så att texten hamnar rätt. Piratshoppen kan hjälpa till med att printa blanks. Ni bestämmer storlek själva.

Stickers och knappar – Självförklarande! ;)

Allt material som ska tryckas eller skrivas ut – Storbildsskärmar, bussreklam, annonser, osv. Behöver ni hjälp att producera memer för publicering online, ni har idéer till, fixar Emma det också.

Bildspel, presentationer (PPT) och simpla filmer

Headings till sociala medieplattformar, bloggar och dylikt för er region.

Brainstorming – Emma kan stötta er i ert arbete med idéer till alternativa kampanjer för att lyfta budskap eller utspel. Kom ihåg att trycksaker inte gör en kampanj, aktivism, närvaro och alternativa påhitt är värt mer många gånger, så fokusera inte på trycksaker i första hand, för utdelning/upphängning, utan fundera budskap och aktiviteter och sen använder ni trycksaker för att backa upp just era aktiviteter.

Emma kan givetvis hjälpa till med allt det som står med här även om ni väljer att trycka ert material genom lokala tryckerier.

Vad ni behöver göra själva

Fotografier – Ta ordentliga fotografier på de kandidater ni valt ut ska representera er, om ni väljer att ha foton på affischer, flyers och foldrar. Fotografier behöver ha ordentlig skärpa och helst tagna av någon som vet vad de gör. Det går att trolla lite grand, men försök att sträva efter bästa möjliga kvalitet. Emma frilägger och photoshoppar vid behov.

Skriva texter – Exakt hur mycket text som får plats beror på vilken layout ni väljer, men generell regel är att ”less is more”. Vid frågor kontakta Emma.

Priser

Genom att Piratshoppen kan beställa material i samband med att vi beställer det centrala materialet kan de pressa ner priserna även för det lokala materialet. En prislista som uppdateras löpande kan ni hitta här.

När det gäller lokala tryckerier så måste ni själva kontakta dem för att se hur mycket det skulle kosta.

Kontakt

Kontakta Johan Karlsson genom Piratshoppen på info@piratprylar.se för att beställa materialet och Emma på opassande@gmail.com för att dra igång originalproduktion för trycksaker.

Vid andra frågor om lokal aktivism och lokal kampanj kan ni kontakta mig på marit.delden@piratpartiet.se

—————————–
Marit Deldén
Vice partiledare

Posted in Ledningsbloggen, Uncategorized and tagged , , , .